MK MODEL
Copyright © 2011 by "Štefek M."
All Rights reserved
E-Mail: mkmodel@ic.cz
MK MODEL
Hornoslezká úzkorozchodná železnice GKW
Zahradní železnice ve velikosti G
Hornoslezské úzkorozchodné železnice (GKW), byly v polovině devatenáctého století klíčovým prvkem dopravního systému v průmyslové oblasti v okolí Gliwic. Stovky kilometrů tratí rozteči 785 mm se propojily stovky dolů, oceláren, elektráren a měst, sloužící pro místní přepravu a pro přepravu zboží. Po více než 100 let se provoz hornoslezské "rosbanky" rozšiřoval byla ziskový. Na konci dvacátého století započal kolaps ekonomiky v regionu, který byl závislý na těžkém průmyslu. Jakmile byly dráhy GKW zařazeny pod správu PKP, došlo ke ztrátě odběratelů a tak došlo ke zrušení velké části rozsáhlé sítě a majetku. V roce 2002 roli hlavního vlastníka GKW přebírá samospráva města Bytom a provozovatelem přežívající dráhy mezi městy Bytom a Miasteczko Śl. zůstává  „Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych“ ( Sdružení hornoslezské úzkorozchodná železnice ).

Železnice byla založena v roce 1851. Již v roce 1901 síť tratí i délce 169 km a provoz zajišťovalo 51 lokomotiv a 3693 vagónů. V roce 1945 byla celková delká tratí 211 km a pro zajímavost dopravní obslužnost této železnice ješt
ě v roce 1955 činila 6022113 tun nákladu a 1789935 osob, což odpovídalo 47,2% a 5,2% dopravy v rámci celého kraje.

Podrobná historie této železnice naleznete na stránkách www.gkw.pl v polském, n
ěmeckém a anglickém jazyce. Výše uvedené informace jsou čerpány z uvedených stránek. Za zmínku stojí i podrobný rozpis lokomotiv a vagónů, které byly na této trati provozovány.
Březen 2011 - trať Rudy - Paproc
• Úvod
• Kolejiště
• Vozidla
• Stavby
• Stavba modelů
• Železnice
• Odkazy
• Kontakt
P3050025
P3050028
P3050030
P3050034
P3050036
P3050037
P3050038
P3050040
P3050041
P3050043
P3050044
P3050045
P3050046
P3050047
P3050048
P3050049
P3050050
P3050052
P3050054
P3050055
P3050056
P3050059
P3050060
P3050061
P3050062
P3050063
P3050064