MK MODEL
Copyright © 2011 by "Štefek M."
All Rights reserved
E-Mail: mkmodel@ic.cz
MK MODEL
Hornoslezká úzkorozchodná železnice GKW
Zahradní železnice ve velikosti G
Hornoslezské úzkorozchodné železnice (GKW), byly v polovině devatenáctého století klíčovým prvkem dopravního systému v průmyslové oblasti v okolí Gliwic. Stovky kilometrů tratí rozteči 785 mm se propojily stovky dolů, oceláren, elektráren a měst, sloužící pro místní přepravu a pro přepravu zboží. Po více než 100 let se provoz hornoslezské "rosbanky" rozšiřoval byla ziskový. Na konci dvacátého století započal kolaps ekonomiky v regionu, který byl závislý na těžkém průmyslu. Jakmile byly dráhy GKW zařazeny pod správu PKP, došlo ke ztrátě odběratelů a tak došlo ke zrušení velké části rozsáhlé sítě a majetku. V roce 2002 roli hlavního vlastníka GKW přebírá samospráva města Bytom a provozovatelem přežívající dráhy mezi městy Bytom a Miasteczko Śl. zůstává „Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych“ ( Sdružení hornoslezské úzkorozchodná železnice ).
Železnice byla založena v roce 1851. Již v roce 1901 síť tratí i délce 169 km a provoz zajišťovalo 51 lokomotiv a 3693 vagónů. V roce 1945 byla celková delká tratí 211 km a pro zajímavost dopravní obslužnost této železnice ještě v roce 1955 činila 6022113 tun nákladu a 1789935 osob, což odpovídalo 47,2% a 5,2% dopravy v rámci celého kraje.
Podrobná historie této železnice naleznete na stránkách www.gkw.pl v polském, německém a anglickém jazyce. Výše uvedené informace jsou čerpány z uvedených stránek. Za zmínku stojí i podrobný rozpis lokomotiv a vagónů, které byly na této trati provozovány.
Březen 2011 - trať Rudy - Paproc